Jaderná fyzika a kulturní dědictví
Vladimír Wagner
ÚJF AVČR Řež a FJFI ČVUT Praha
„Ať jakkoli jsme zaujati dneškem, ať jakkoli jsme
myšlenkami, city i činy zakotveni v přítomnosti, nic to nemění na faktu, že
tvoříme pospolitost též s dědy a pradědy, jedna země a jedno dědictví nás
pojí s lidmi dávno zpráchnivělými. Z mlhavých dálek věků se přes
propast času klene most, jehož druhý pilíř tkví ve vzdálených dobách budoucích,
a my po tom mostě kdesi uprostřed jdeme. Neseme si životem zkušenosti
předchozích pokolení. Každý z nás v sobě chováme celá staletí, ba
tisíciletí. A tak aniž si to uvědomujeme, jsme si blízko, velmi blízko
s lidmi, které jsme nikdy nepoznali .“
Petr Hora: Toulky českou minulostí
Již
delší dobu se stále zvyšuje snaha o poznání a zachování dědictví, které nám
zanechaly předchozí generace. Je to dáno řadou faktorů. Stále více si
uvědomujeme, jak jsou tradice a kulturní odkaz našich předků důležité pro
zachování a rozvoj naší civilizace. Na jedné straně je v současnosti díky
překotnému rozvoji měst, velkým stavbám, výstavbě dopravní infrastruktury i
dalším průvodním znakům technického rozvoje řada památek a archeologických
nalezišť v ohrožení. To znamená jednak velké množství odkryvů, ale také
náročný boj s časem při průzkumu, analýze, záchraně a konzervaci svědků
naší minulosti. Na druhé straně však mají muzea a galérie i více prostředků na
průzkum a ošetření předmětů ve svých sbírkových fondech. Stále více se navíc
rozvíjí sběratelství a umělecký trh s historickými obrazy a artefakty.
Zvyšující se cena historických obrazů a předmětů vede k tomu, že se musí
stále lepšími metodami odhalovat falsifikáty a studovat historie konkrétních
uměleckých předmětů. Ve stále větší míře se při tomto úsilí uplatňují i metody
jaderné fyziky. Přínos takových metod je tak významný, že některá velká muzea a
galerie mají v rámci své výzkumné základny i vlastní jaderná pracoviště.
Jako příklad může sloužit francouzské „Centre de Recherche at Restauration des Musées de
France“ (C2RMF). Jaderné metody, které
jsou založeny na procesech probíhajících v atomovém jádře, a fyzikální
metody založené na procesech probíhajících na elektronech v atomovém obalu
se často kombinují. Proto se nebudeme věnovat pouze těm jaderným.
Jaderné metody využívají i francouzská
muzea (zdroj C2RMF).
Určování stáří.
Určitě
nejznámějším způsobem využití jaderných metod v archeologii je určení
stáří organického materiálu pomocí rozpadu radioaktivního uhlíku. Tato metoda je založena na skutečnosti, že
interakcí kosmického záření (protonů a dalších jader, které se v něm
nacházejí) s vysokou energií s atomovými jádry v atmosféře vznikají,
kromě řady dalších, i jádra radioaktivního uhlíku
Z atmosféry se radioaktivní uhlík dostává
ve formě CO2 do rostlin a prostřednictvím potravy i do
živočichů. Pokud organismus žije, udržuje si stejné zastoupení radioaktivního
uhlíku, jaké je v atmosféře. Pokud však odumře, přestává přijímat uhlík
z atmosféry a radioaktivní uhlík
Spalovací
systém připravující CO2 z organického materiálu (zdroj Alan
Hogg)
Úskalím metody je, že pro úspěšné měření
je třeba vyextrahovat ze zkoumaného materiálu čistý uhlík. Záření
Daleko menší obsahy radioaktivního uhlíku lze určovat
pomocí metody urychlovačové hmotnostní spektroskopie. Tato metoda umožňuje
stanovovat hodnoty poměru izotopů uhlíku 14C/12C na
úrovni daleko lepší než 10-12 (až 10-15) a
k datování ji celkově stačí pouze 1 mg uhlíku (tedy řádově tisíckrát menší
vzorek než u metody předchozí). Při použití této metody se pomocí urychlovače a
kombinace elektrického a magnetického pole získají ze zkoumaného materiálu
ionty se stejnou rychlostí. Pokud pak máme ionty různých izotopů stejného
prvku, je poloměr jejich dráhy v magnetickém poli závislý na jejich
hmotnosti. Měří se tak každé jádro uhlíku a stačí již zmíněný daleko menší
objem materiálu. Její použití zvyšuje časový dosah až téměř na 50000 let a snad
i více, tedy až k časům neandrtálců. Stáří starších objektů však už
uhlíkovou metodou určovat nelze.
Nové zařízení pro urychlovačovou
hmotnostní spektrometrii v laboratoři University v Oxfordu (zdroj The Oxford Radiocarbon
Accelerator Unit)
Je třeba ještě doplnit, že tuto metodu nelze použít ani
pro artefakty z posledních dvou století. V té době se totiž díky
spalování uhlí a ropy dostalo do ovzduší velké množství uhlíku pocházejícího
z pozůstatků prastarých organizmů, který neobsahuje radioaktivní izotop.
Tím jsou objekty z této doby určovány jako značně starší. V druhé
polovině minulého století se naopak množství radioaktivního uhlíku
v ovzduší zvýšilo vlivem jaderných pokusů v atmosféře.
V současnosti existuje více než stovka
laboratoří, které se datování s využitím radioaktivního uhlíku zabývají, a
probíhá velké množství určování stáří historických objektů (řádově se zkoumá
několik tisíc vzorků ročně). Touto metodou se například v druhé polovině
osmdesátých let zkoumalo i proslulé Turínské plátno. Mezi třemi nezávislými
laboratořemi, které se tohoto výzkumu zúčastnily, bylo i Pracoviště
urychlovačové hmotnostní spektroskopie na Universitě v Oxfordu. Všechny
výsledky určení stáří vzorku plátna i kontrolních vzorků známého stáří z
různých laboratoří se shodují. Původ plátna byl stanoven na období mezi léty
1260 – 1390 našeho letopočtu. Tedy materiál plátna pochází z období
středověku. Je však pravdou, že diskuze okolo tohoto plátna neustaly ani po
tomto výzkumu a objevila se řada hypotéz od příznivců pravosti tohoto
artefaktu. Od těch založených na víře v boží zázrak. Například, že vzkříšení
Ježíše Krista, který měl být v plátně zabalen, bylo provázeno zábleskem
vysokoenergetického záření, které zvýšilo množství radioaktivního uhlíku
v plátně. Až k takovým, které nejsou z vědeckého hlediska vyloučeny.
V nich se například spekuluje o tom, že testovaný vzorek, odebraný
z okraje plátna, byl kontaminován částmi, které pocházejí z jeho
středověkého restaurování. Konečné řešení této otázky by přinesl nový odběr
vzorků z jiného místa a nové testy uhlíkovou metodou. K tomu se však
církev zatím staví zamítavě.
Pomocí radioaktivního uhlíku se zkoumalo
i proslulé Turínské plátno.
V České republice je laboratoř pro datování
pomocí radiouhlíkové metody v mém mateřském Ústavu jaderné fyziky AVČR na
Oddělení jaderné dozimetrie. Jedná se o společné pracoviště s Archeologickým
ústavem AVČR a pro detekci radioaktivního uhlíku se využívají scintilační
detektory. Pokud byste chtěli vidět nejbližší datovací pracoviště
s hmotnostním spektrometrem, tak budete muset navštívit Vídeň.
Datování pomocí radioaktivního uhlíku lze využít pouze
u organického materiálu. Pro datovaní neorganických historických předmětů se dá
použít další metoda založená na jaderných procesech. Jedná se o využití
termoluminiscence při datování keramiky nebo produktů tavby. V tomto
případě se využívá fyzikálního jevu, který nastává při interakci produktů
radioaktivního rozpadu s prostředím. Při průchodu částic alfa minerály
dochází k vybuzení metastabilních stavů elektronů v obalech atomů nebo
molekul. Ty se vybíjejí vyzářením světla v případě, že se příslušný
materiál zahřeje na teploty vyšší než 350oC. Můžeme tak zjistit
dobu, která uplynula od vypálení keramiky nebo tavení či tepelného opracování
kovu po současnost. Jen je potřeba, aby materiál obsahoval látku, u které
takové vhodné metastabilní stavy existují. Často se využívá křemen. Světelný
signál vzniklý při ohřátí materiálů je úměrný celkové dóze radioaktivního
záření, které je během své existence předmět vystaven. Tedy na obsahu těžkých
radionuklidů, jako jsou uran, thorium, potassium, v něm samotném i
v jeho okolí. Musíme také vědět, že předmět nebyl zahřát například při
požáru (pak lze termoluminiscenční metodu využít pro dataci tohoto požáru) nebo
nebyl zkoumán jadernými metodami, při kterých by se mohly zmíněné vybuzené
stavy deexcitovat. Pokud jsou naše znalosti historie předmětu dobré, lze touto
metodou v ideálním případě dosáhnout přesnosti v datování 3-10 %.
Časový rozsah jejího použití se udává od 10 000 do 300 000 let. Tato
metoda je využívána nejen v archeologii, ale také v muzeích a
v obchodu s uměleckými předměty. Například už zmiňované pracoviště na
Universitě v Oxfordu v nedávné době datovalo keramiku ze Sicílie, Sibiře a
Tobaga, cihly ze středověké katedrály v Itálii nebo pozůstatky archeotaveb
z Walesu, Španělska nebo Řecka.
I Relikviář svatého Maura byl studován
pomocí jaderných metod, konkrétně pomocí rentgenové fluorescenční analýzy)
(foto Ivana Vonderková)
Rentgenová fluorescenční a neutronová
aktivační analýza.
Metodami,
které se velmi často využívají při zkoumání historických a uměleckých předmětů,
jsou rentgenová fluorescenční a neutronová aktivační analýza. Jedná se o
metody, které umožňují určit prvkové složení vzorku. Umožňují určit i velmi
malá – stopová – množství příslušného prvku. Z nich jen ta druhá je přísně
vzato jaderná. První je atomová. V případě užití rentgenové fluorescenční
analýzy se pomoci rentgenového záření vyráží elektrony z vnitřních slupek
elektronového obalu atomu. Na uvolněná místa přeskakují elektrony
z vnějších slupek a přitom vyzařují rentgenové záření, které má přesně
danou energii charakteristickou pro daný chemický prvek. Proces probíhá velice
rychle, takže měření probíhá současně s ozařováním. Výhodou je, že pro
tuto analýzu není potřeba odebírat ze zkoumaného předmětu vzorek a úzkým
směrováním paprsku rentgenového záření lze objekt skenovat a zkoumat změny jeho
složení. Velice užitečná je tak tato metoda při studiu vzácných fresek, obrazů
a maleb. Její obrovskou výhodou je, že můžeme připravit kompaktní přenosné
zařízení, se kterým můžeme za památkami cestovat. Takové studie provádí jak
skupina z ÚJF AVČR v Řeži tak i kolegové z Katedry dozimetrie
na FJFI ČVUT v Praze. Ti například studovali i Relikviář svatého Maura při jeho
restaurování, fresky na Karlštejně a řadu dalších památek.
Pomocí rentgenové
fluorescenční analýzy studovali naši kolegové na Katedře dozimetrie FJFI ČVUT
v Praze vedené T. Čechákem hlavu
Krista z morového sloupu v Olomouci (zdroj FJFI ČVUT)
Při využití jaderné aktivační analýzy se odebere velmi
malý vzorek ze zkoumaného objektu a vloží se do pole neutronů vznikajících
v jaderném reaktoru. Lze využít i jiné zdroje neutronů. Reakcemi neutronů
s jádry atomů ve zkoumaném vzorku vznikají radioaktivní izotopy. Po
ozáření se vzorek přenese k detektoru záření gama. Při rozpadu beta
vzniklých radioaktivních jader totiž není ve většině případů vzniklé jádro
v základním stavu, ale ve vybuzeném stavu s přebytkem energie. Této
energie se zbavuje emisí záření gama. To má pro každý izotop prvku
charakteristické hodnoty energie. Dostatečně dlouhý poločas rozpadu
radioaktivních jader, vzniklých reakcemi s neutrony, umožňuje provádět
měření po ozařování a přenesení vzorku k detektoru. Výhodou této metody
je, že umožňuje určit nejen chemické prvky, ale i různé izotopy stejného prvku.
Příklady transportních tvarů měděné
suroviny v podobě kruhovitých hřiven a žeber ze starší doby bronzové
(vlevo) a kusu „koláče“ z pozdní doby bronzové (vpravo) (zdroj .....)
Jeden z mnoha příkladů využití těchto metod je i
výzkum starověkých nálezů upravené měděné suroviny, která se využívala nejen jako
surovina k výrobě nástrojů a ozdob, ale i jako platidlo. Studiem nálezů zásob
(depotů) této suroviny v různé podobě se zabývají kolegové J. Frána a M.
Fikrle z ÚJF AVČR v Řeži ve spolupráci s pracovníky Jihočeského muzea
v Českých Budějovicích, z nichž budu jmenovat aspoň O. Chvojku.
Zkoumají příměs různých prvků, jako je arsen, antimon, nikl, stříbro, cín a
další. Zdá se velmi pravděpodobné, že řada těchto prvků se nedostala do mědi ze
znečištění z původní rudy, ze které se měď získávala. Naopak je důsledkem
legování, které mělo kvalitu suroviny pro následné zpracování zlepšit. Souvisí
tak s výrobními postupy, které naši předkové v jednotlivých regionech a
obdobích uplatňovali.
Ukázka nalezu ze dvou nových depotů
měděných žeber nalezených v nedávné době v Jižních Čechách (Přídolí a
Purkarce). (Zdroj O. Chvojka, Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích)
Využití urychlovačů
Další
možností, jak zkoumat složení a strukturu materiálů, je využití urychlovačů
částic. Využívá se rozptyl nebo reakce částic s jádry nebo atomy
zkoumaného materiálu. Potřebujeme tedy urychlovač a soustavu detektorů, které
zachycují ten druh záření, jehož produkci chceme zkoumat. Můžou to být
detektory rentgenového záření, záření gama nebo různých druhů nabitých částic či
neutronů.
Využití metody PIXE při studiu
korespondence Galilea Galileiho (INFN
FI, Bibl.Naz. FI, MPI Berlin),
pomocí PIXE a PIGE metody byl zkoumán i
obraz „Madony dei fusi“ od Leonarda – zdroj prezentace Pier Andrea Mandò,
Dipartimento di Fisica
and Sezione INFN, Florencie,
Itálie.
Stejně jako u metod popisovaných v předchozí
části, můžeme zbavit elektronový obal atomu jednoho elektronu. Tentokrát
ionizaci způsobuje nabitá částice nebo iont z urychlovače. Chemické
složení vzorku nebo předmětu pak zase určujeme z charakteristického
rentgenového záření. Tato metoda se označuje anglickou zkratkou PIXE (Particle Induced X-ray Emission). Stejně tak
mohou částice nebo ionty vyprodukovat jadernou reakcí radioaktivní jádro ve
vybuzeném stavu, které pak vyzařuje charakteristické záření gama. V tomto
případě je příslušná anglická zkratka, kterou se metoda označuje, PIGE
(Particle Induced Gamma-ray Emission). V obou případech můžeme změnou
geometrie ozařování a energie svazku z urychlovače měnit hloubku, v jaké
ke vzniku iontů nebo radioaktivních jader dochází. Měří se tak změna složení
povrchových vrstev s hloubkou. Obrovský význam mají tyto analýzy pro
studium výrobních postupů, stupně poškození artefaktů, odlišení různých vrstev
obrazů, originálních a později restaurovaných částí i odhalování falzifikátů.
Nová laboratoř INFN ve Florencii
(Italie) s urychlovačem iontů s kanály pro různé typy analýz (PIXE,
PIGE, rozptyl) a s možností urychlovačové hmotnostní spektroskopie pro
radiouhlíkové datování. (Zdroj je
prezentace Pier Andrea Mandò)
Další často využívanou metodou je rozptyl nabitých
částic a iontů na jádrech. Dá se tak určit náboj jader (tedy, o který prvek se
jedná) i struktura materiálu. V případě využití lehčích částic se studuje zpětný
rozptyl způsobený pouze elektrickým polem obou jader. Anglický název metody je RBS (Rutheford Backscattering Spectroscopy).
Pokud zachytáváme namísto rozptýleného iontu svazku odražené jádro ze
zkoumaného materiálu, jedná se o metodu s anglickým názvem ERDA (Elastic
Recoil Detection Analysis). Jestliže zkoumáme krystalické materiály, lze
využívat toho, že se ionty pohybují v preferovaných směrech
v krystalové mříži a využít metodu „kanálování nabitých částic“
s anglickým názvem „RBS channeling“. Můžeme si položit otázku. Proč
používat tolik různých metod? Odpověď je jednoduchá. Každá z nich je
úspěšná pro různé prvky, pro jiné materiály
a různé struktury. Dohromady pak tvoří velmi silný a úspěšný nástroj pro
naše poznání historických a uměleckých památek. Umožňuje nám získat informace i
pro jejich šetrné a efektivní restaurování a konzervaci.
Materiálový výzkum pomocí různých
urychlovačových metod se provádí i na novém tandetromu našeho ústavu (ÚJF
AVČR). Pro potřeby archeologie či analýzy úměleckých předmětů se zatím
nevyužívá. V budoucnu je však tato možnost otevřená.
Využití synchrotronového (brzdného)
záření
O
produkci brzdného záření, vznikajícího při pohybu lehkých nabitých částic
(nejčastěji elektronů), na které působí zrychlení, jsem už psal. Velice často se
brzdné záření v rentgenové oblasti produkuje pomocí zrychlení, které
působí na elektrony, pohybující se v kruhovém relativistickém urychlovači.
Takový urychlovač se označuje jako synchrotron a produkované brzdné záření bylo
pojmenováno názvem synchrotronové. Synchrotronové rentgenové záření má velmi
krátkou vlnovou délku a je velmi užitečným nástrojem pro zkoumání historických
artefaktů i uměleckých děl.
Proslulé biblické svitky od Mrtvého moře
(vlevo) a artefakty, které se našly s nimi
se studovaly řadou metod, jejich datování potvrdila radiouhlíková metoda a
složení nalezených zbytků látek (vpravo) bylo studováno i pomocí
synchrotronového záření (zdroj ESRF newsletter).
S využitím synchrotronového záření byly zkoumány i
nejstarší dochované biblické svitky nalezené v roce 1947 u Mrtvého moře.
Zkoumalo se, jaká vlákna obsahují textilie nalezené na stejném místě a jaké
barvy byly použity při jejich zkrášlování. Do výzkumu byla zapojena i Evropská
laboratoř synchrotronového záření v Grenoblu ve Francii. Biblické svitky
od Mrtvého moře byly podrobně zkoumány i popsanou radiouhlíkovou metodou a plně
se potvrdil jejich původ rozložený zhruba mezi druhé století před Kristem a
první století po Kristu. Výsledky pro konkrétní svitky jsou v plném
souladu s výsledky paleografických metod.
Večerní pohled na budovu Evropského
laboratoře synchrotronového záření v Grenoblu a snímek z tunelu
uvnitř (zdroj ESRF). Na její práci se podílí i čeští vědci.
Zdroj
synchrotronového záření zatím v Česku není. V současnosti se zvažuje
projekt jeho výstavby v Brně. Stejně jako v minulém případě není
urychlovač dostatečně malé kompaktní zařízení, aby se dal převážet. Je tedy
třeba umělecká díla přepravovat. To nemusí být jednoduché. V některých
případech je to dokonce nemožné.
Využití kosmických mionů
Na
závěr si ještě připomeneme jednu exotičtější metodu, jak využít jadernou fyziku
pro studium historických monumentů. Už o ní na Oslu psal Kamil Bradler.
V současné době začíná probíhat dlouhodobý výzkum Pyramidy Slunce
v mexickém Teotihuacanu pomocí detekce mionů kosmického záření, které procházejí
touto stavbou. Při svém vstupu do atmosféry se protony i těžší jádra,
přilétající s velmi vysokou kinetickou energií z kosmického prostoru,
srážejí s atomovými jádry. Při těchto srážkách vzniká i velké množství
mezonů pí. Ty se rozpadají za vzniku mionů. Tyto částice jsou velmi
podobné elektronům (mají stejný náboj), jen jejich klidová hmotnost je 207krát
větší. Miony se sice také rozpadají, jejich doba života je však delší. Pokud by
nefungovala speciální teorie relativity, nedoletěly by i tak na zemský povrch.
Díky dilataci času plynoucí z této teorie je však můžeme pozorovat na
povrchu Země i v podzemí. Miony s vysokou energií interagují
s hmotou relativně málo a tak pronikají i značně hluboko.
Pyramida Slunce v mexickém
Teotihuacanu má čtvercovou základnu o rozměrech
Dostanou se tak i hluboko do pyramidy. Při průchodu
materiálem dochází k jejich rozptylu. V dutinách uvnitř pyramidy však
k rozptylu mionů docházet nebude. Pokud tedy umístíme uvnitř pyramidy i
okolo ní detektory mionů, které dokáží zaznamenat směr jejich příchodu, můžeme
udělat její třírozměrné skenování. V případě dutin nebudou z jejich
směru přicházet rozptýlené kosmické miony. Přicházející primární miony budou
v tomto směru ovlivněny méně, než kdyby tam volný prostor nebyl, a bude
jich odtud přicházet více. Podobnou metodou prokázal v šedesátých letech
Luis Alvarez u Chefrénovy pyramidy v Gize v Egyptě, že v ní žádné
skryté dutiny nejsou. L. Alvarez umístil
detektor mionů do komory uvnitř Chefrénovy pyramidy a zaměřil se hlavně na
detekci mionů přicházejících zhruba z vertikálního směru. Nezaznamenal
vliv skrytých komor. Dvacet let po jeho měření upozornili francouzští architekti, že podobné komory v Cheopsově
pyramidě mají strop z jiného materiálu, který absorbuje miony více a mohl
by vliv podobné komory v Chefrénově pyramidě maskovat. V tom případě
by mohla být dutina objevena detektorem, který by byl umístěn vně pyramidy a
zaměřil by se na miony přicházející spíše z horizontálního směru skrz
pyramidu. Tyto miony by stropem neprocházely. Možnosti využití horizontálních
mionů ukázal už i Alvarezův experiment, který pomocí nich viděl i stín
vytvářený absorpcí mionů Cheopsovou pyramidou, která je blízko pyramidy
Chefrénovy. Taková nová měření se zatím neuskutečnila.
Luis W. Alvarez a jeho experimentální
zařízení (zdroj je prezentace, kterou připravili Justen Cheers, Kathleen Hoover
a Gustavo Rivera)
Pyramida Slunce v Teotihuacanu má mnohem složitější tvar a její
složení je méně homogenní, takže analýza získaných dat bude složitější. Měření
začíná podobně jako původní Alvarézova v komoře uvnitř pyramidy. Uvažuje
se však, že by se v případě dostatku finanční podpory umístily další
detektory do jiných míst a využilo by se i detekce mionů v horizontálním
směru a rozptýlených mionů. Získal by se tak opravdu co nejkompletnější
třírozměrný obraz pyramidy. Samotná měření budou dlouhodobá a jejich průběh se
plánuje na několik let. Pokud však budou úspěšná, mohl by to být velký impuls
pro další využívání této metody.
Komplex pyramid v Gize (Zdroj
aliante1981)
Nalezení pohřebních komor v Pyramidě Slunce, pokud existují, by mělo obrovský význam pro poznání stavitelů komplexu v Teotihuacanu, který vznikal v prvních stoletích našeho letopočtu, a o jeho tvůrcích je zatím známo jen velmi málo.
Konzervace památek.
Jaderné
metody mohou přispět nejen k našemu poznání, ale dokáží i památky
zachraňovat a konzervovat. V tomto případě se využívá schopnost
radioaktivního záření velice účinně ničit organismy. Proto se při záchraně a
konzervaci artefaktů obsahujících organické materiály využívá ozařování tímto
zářením. Nejčastěji se využívá záření gama doprovázející rozpad beta
radioaktivních prvků, například známého kobaltu 60Co. Toto záření
proniká velmi hluboko do materiálu, ničí velmi efektivně mikroorganismy a hmyz,
který se v něm nachází. Velkou výhodou je, že po ozáření nezůstávají na ošetřovaných
památkách zdraví škodlivé látky, jako to může hrozit v případě chemického
ošetření. Taková ozařovna je například i ve Středočeském muzeu
v Roztokách.
Ozařovna ve Středočeském muzeu
v Roztokách (zdroj Muzeum Roztoky)
Projekt výstavy
Jak
je vidět, nacházejí jaderné metody velmi široké uplatnění nejen při zkoumání,
ale i při konzervaci a záchraně kulturních památek. Proto se z iniciativy
Jaderné sekce Evropské fyzikální společnosti a organizace „Nuclear Physics
European Collaboration Committee“ (NuPECC)
sešlo několik vědeckých pracovníků z institucí, které se této problematice
věnují, aby se pokusili o zpřístupnění jaderných metod i jejich využití a
výsledků při záchraně především evropského kulturního dědictví široké veřejnosti.
Připravili koncepci putovní výstavy, která by ukázala všem zájemcům a hlavně
mládeži jaderné metody i konkrétní historické předměty a jejich příběhy
objasněné i pomocí těchto metod. Plánuje se, že by výstava v průběhu
zhruba čtyř let navštívila vždy na dva měsíce zhruba třináct evropských
měst.
Předběžné architektonické návrhy výstavy
vypracované architektonickou firmou GRIS z italské Padovy (zdroj firma
GRIS)
Na návrhu vizuálního řešení výstavy pracuje
architektonická firma GRIS z italské Padovy, která má už za sebou řadu
úspěšných projektů podobného charakteru. Samotné ukázky zařízení, historických
objektů a příběhů s nimi spojených připravují zúčastněná pracoviště ve
spolupráci s konkrétními muzei. S muzei a galeriemi jsou domluvena i
případná uskutečnění výstavy v jejich prostorách. Na prostředky pro
realizaci výstavy se bude letos podávat žádost do grantové soutěže Evropské
unie.
U nás je účastníkem přípravy grantového projektu Ústav
jaderné fyziky AVČR. Na přípravě výstavy a její realizaci spolupracujeme
s kolegy z FJFI ČVUT v Praze. Počítáme i se spoluprací s našimi
i jejich kolegy z několika českých muzeí. Předběžně je domluveno, že
v Česku by se výstava realizovala v Národním muzeu v Praze. Pokud
evropský grant získáme, proběhla by výstava v Česku někdy v letech 2010 až
2011. Vzhledem k tomu, že ze středoevropského regionu jsou účastníky
projektu Rumunsko, Maďarsko i Polsko, je snaha koordinovat konečné termíny
jednotlivých výstav i s ohledem na snížení nákladů na transport. I to ovlivní
dobu konání výstavy u nás. Pokud vše vyjde, bude mi potěšením vás všechny na
výstavu pozvat.
Pracovní porada zástupců organizací
podílejících se na přípravě projektu výstavy koncem minulého roku
v Bruselu.